Leta i den här bloggen

måndag 25 oktober 2010

Italiensk Pastasallad

Du behöver:
*Dressingmix (små påsar som ligger i trepack), ex. Italiensk
*Kycklingfile, i bitar
*Salamikorv eller någon annan smaksatt. Jag brukar ha italiensk eller vitlök
*Pasta penne
*Soltorkade tomater, jag har ridderheims med basilika och vitlök
*Oliver
*Parmesan
*Vitlök
*Rödlök
*Ruccola sallad
*Coctailtomater
* Oregano, basilika, salt och peppar

Att göra kvällen innan:
Stek kycklingen med salt, peppar, oregano och basilika.
Koka pastan, den ska vara precis klar eller ta bort den någon minut innan. Eftersom den ska dra över natten i dressing så att pastan inte blir geggig.
Blanda dressingmixen efter recept på påsen och tillsätt salt, peppar, oregano, basilika och pressa i en vitlöksklyfta.
Skär även korven och soltorkade tomaterna i bitar.

Lägg i fryspåsar kvällen innan:
Kycklingbitarna, salamikorven, pasta, oliver, soltorkade tomaterna, grov riven parmesan och dressingmixen. Jag brukar även hälla i oljan från tomaterna för att få det extra saftigt.
Dagen du ska servera kan du få blanda till en påse dressingmix till om pastan dragit åt sig mycket under natten. Jag brukar göra det, så den inte känns torr.

En liten stund innan du serverar salladen blandar du även i ruccola salladen, coctailtomaterna och rödlöken. Jag brukar toppa med solroskärnor eller lite pinjenötter, riv också lite extra parmesan.
Det är svårt att säga hur mycket man ska ha varje ingrediens men man får göra lite efter smak och tycke.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar