Leta i den här bloggen

måndag 29 november 2010

Hampa chokladbollar

Jag fick ett recept av en kund för ganska längesedan som jag hittade igår. Jag har testat och göra dessa och dom är mycket goda, och såklart vill jag dela med mig.

8st torkade kärnfria dadlar, blötlagda. (färska går också bra)
1dl cashewnötter, blötlagda i minst två timmar
1dl mandlar, även dessa blötlagda
4 msk hampafrön
2msk kallt expressokaffe
2msk kakao
1dl macapulver (kan uteslutas)
Till rullning: Sesamfrön, kokos

Sila bort vattnet från nötter och dadlar. Kör dom i mixer. Blanda ner hampafrön, kaffe, kakao och macapulver. Mixa till smet och rulla bollarna i kokos eller sesamfrön.

Tips: Om du vill ha mer chokladsmak kan du ta 100g mörk choklad och mixa ner med det andra, blir det för torrt spär du ut med vatten tills att du får en lagom smet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar